Tips Bagaimana Elak Bersara Miskin



Urus Keewangan Dengan Bijak

Penting bagi bakal pesara mengambil langkah bijak untuk menguruskan kewangan mereka dan mengelak daripada berada dalam 'kesempitan' apabila bersara.

Langkah pertama mengurus kewangan dengan bijak adalah membina perancangan kewangan kukuh. Bakal pesara perlu menyedari keperluan mereka selepas bersara dan menetapkan matlamat kewangan jangka panjang.

Ini termasuk menentukan jumlah pendapatan diperlukan untuk menampung kehidupan diingini dan perbelanjaan harian selepas bersara. Simpanan juga perlu menjadi keutamaan. Bakal pesara perlu melihat penyimpanan sebagai komponen penting dalam pengurusan kewangan mereka.

Apa yang boleh dilakukan bakal pesara untuk memiliki simpanan hari tua adalah mempertimbangkan pelaburan bersesuaian, seperti menabung dalam akaun simpanan tetap atau unit amanah untuk pelaburan jangka panjang.

Bakal pesara juga perlu mengutamakan keperluan dan memisahkan antara keinginan dan keperluan sebenar. Mereka perlu berbelanja mengikut kemampuan dalam perbelanjaan mereka, menghindari pembelian tidak dirancang dan berbelanja mengikut perancangan untuk kestabilan kewangan.

Paling penting, bakal pesara perlu mengelak daripada berhutang secara berlebihan, selain menguruskan hutang dengan bijak sebelum bersara. Jika ada yang mahu melabur, pesara perlu mempunyai pengetahuan selok-belok pelaburan.

Dapatkan ilmu pelaburan

Mereka perlu mengenal pasti peluang pelaburan berpotensi memberikan pulangan. Ilmu pelaburan membabitkan pengetahuan mengenai strategi pelaburan seperti diversifikasi dan jangka masa pelaburan. Bagaimanapun, pelaburan turut berisiko, maka penting untuk pesara mendapatkan nasihat kewangan sebelum membuat keputusan melabur.

Bersara dalam kemiskinan juga boleh dielakkan dengan melindungi diri dengan mendapatkan perlindungan insurans untuk melindungi diri dan keluarga daripada kejadian tidak dijangka seperti penyakit serius, kemalangan, atau kecacatan.

Perlindungan insurans dapat membantu mengurangkan beban kewangan pesara dan mengekalkan kestabilan kewangan dalam keadaan sukar.

Selain itu, bakal pesara juga perlu memikirkan meningkatkan kemahiran dan pendidikan mereka jika mahu bekerja dalam bidang memerlukan kemahiran bersesuaian dalam pasaran, membolehkan mereka mendapat gaji lebih tinggi apabila bersara.

Secara keseluruhannya, kemahiran mengurus kewangan dengan bijak adalah kunci untuk menghindari orang pencen daripada bersara dalam kemiskinan. Literasi kewangan, seperti perancangan bajet, pelaburan dan pengurusan hutang, memainkan peranan penting dalam membantu individu mengelakkan bersara miskin.

Bakal pesara perlu membina perancangan kewangan kukuh, menyimpan secara tetap, menguruskan perbelanjaan dengan bijak, mengelakkan hutang berlebihan dan mempelajari ilmu pelaburan. Perancangan kewangan yang baik dan mengambil langkah membolehkan pesara menikmati persaraan dengan selesa dan bebas beban kewangan.

sumber: BH

Mencari penyelesaian kewangan yang membantu anda merealisasikan matlamat anda, sama ada membeli sebuah rumah baru, tabung pendidikan anak-anak anda, pelan persaraan anda atau menambahkan kekayaan anda?

Manfaat Enrich Life

 Apakah itu A-Enrich Wealth? 

 A-Enrich Wealth adalah pelan insurans tanpa penyertaan dengan ciri-ciri berkaitan pelaburan, di mana 60% daripada premium yang dibayar bagi pelan asas akan diperuntukkan ke dalam komponen tanpa penyertaan dan 40% daripada premium yang dibayar bagi pelan asas (juga dikenali sebagai Premium A-Plus Enhancer) akan digunakan untuk membeli unit-unit bagi dana-dana pelaburan yang anda pilih untuk memberi anda potensi peningkatan pelaburan. 

Pelan ini melindungi kematian, Hilang Upaya Secara Menyeluruh dan Kekal (HUMK), kematian akibat kemalangan dan HUMK akibat kemalangan. 

Pelan ini juga memberi Pendorong Pelaburan setiap 2 tahun polisi bermula dari akhir tahun polisi ke-2 sehingga akhir tahun polisi ke-18 untuk meningkatkan nilai akaun polisi anda. 

Pada kematangan polisi, sebagai tambahan kepada manfaat matang, pelan ini juga memberi ganjaran kepada anda dengan tambahan 40% daripada Premium Tahunan sebagai Pendorong Simpanan jika terma dan syarat dipenuhi.


Hubungi Saya untuk dapatkan pelan perlindungan dan juga pelaburan. Anda tidak akan rasa rugi tatkala anda membayar premium takaful, kerana anda akan dapat pulangan bila pelan anda matang. 

 

No comments:

Post a Comment