Mengapa Perlukan Takaful Untuk Perubatan Masa Depan Anak


 
Sebab Perlu Takaful Untuk Anak?

Walaupun anak masih kecil tetapi mereka berhak untuk mendapat perlindungan. Jom lihat antara kebaikan dan kepentingan takaful buat anak. Orang yang bijak dalam pengurusan kewangan mesti mempunyai skim perlindungan samaada insurans atau takaful.

Bagi orang Islam, sudah semestinya wajib mengambil takaful berbanding insurans.

Sesetengah ibu bapa memilih untuk menunggu sehingga si anak lebih besar sebelum mendapatkan perlindungan perubatan untuk mereka. Ada juga ibu bapa yang bertuah mendapat faedah pekerja di syarikat yang memperuntukkan insurans penjagaan kesihatan untuk anak-anak pekerja. Jika tiada faedah pekerja sedemikian, keperluan perubatan anak itu haruslah ditanggung oleh ibu bapa dengan bantuan kesihatan awam. Ibu bapa perlu ingat bahawa fasiliti perubatan awam lazimnya penuh dan kadangkala perlu berada dalam senarai menunggu yang panjang untuk sesetengah rawatan atau rundingan bersama doktor pakar. 

Mendapat Pampasan Dengan Harga Yang Kompetitif

Biasanya, anak-anak mempunyai kebarangkalian untuk menggunakan semua tuntutan pampasan. Dengan adanya perlindungan takaful  anak, perlindungan mereka akan lebih terjamin dan mendapat pampasan dengan harga yang lebih kompetitif.


Mendapat Perlindungan Dan Sokongan

Selain harga yang kompetitif, takaful untuk anak juga diperlukan bagi mendapat perlindungan dari pelbagai jenis penyakit. Jadi segala penyakit, kegagalan organ dan kelainan pada tubuh badan juga akan diberi jaminan untuk dirawat dengan kadar terbaik dan segera.


Takaful adalah umpama sokongan apabila seseorang itu dilanda kesukaran seperti masuk hospital, disahkan penyakit dan lain-lain lagi. Bukan sahaja orang dewasa, anak kecil juga turut boleh dilindungi.


Tak Perlu Risau Kos Rawatan Perubatan Anak

Ketahuilah bahawa kos perubatan kanak-kanak juga amat mahal dan makin meningkat saban tahun. Dengan adanya takaful untuk anak, kita sebagai ibubapa tidak perlu risau lagi akan kos perubatan mereka kerana dilindungi oleh takaful.Tidak mustahil untuk anda mendengar tentang bayi baru lahir atau anak kecil yang memerlukan rawatan perubatan untuk penyakit-penyakit respitori atau penyakit berjangkit. Meskipun semua ibu bapa mengharapkan yang terbaik untuk anak mereka, satu pelan perubatan yang kukuh boleh memberi akses kepada bantuan perubatan yang berkualiti termasuk konsultasi bersama doktor selepas hospitalisasi. Pelan perubatan juga boleh membantu doktor mengenali gejala-gejala penyakit dari peringkat awal dan mengurangkan kebarangkalian gejala-gejala ini menjadi lebih serius. 


Kesimpulannya, anak-anak adalah anugerah yang tak ternilai yang dikurniakan oleh tuhan kepada kita. Mereka adalah amanah yang perlu dijaga dengan sebaik mungkin. Oleh itu, takaful untuk anak dapat mengurangkan kerisauan kita terhadap mereka sekiranya terjadi sesuatu perkara yang tidak diingini. 

Disebabkan umur kanak-kanak yang muda, mereka mempunyai kebarangkalian yang rendah untuk menggunakan kesemua tuntutan insurans mereka dan ini menyebabkan bayaran premium bulanan untuk si kecil lebih rendah. Pelan perubatan mereka boleh ditukar kepada pelan yang menawarkan lebih perlindungan apabila mereka berusia 18 tahun, tanpa mereka perlu melalui pemeriksaan kesihatan. Pelan insurans juga melayakkan anda untuk mendapatkan pelepasan cukai sehingga RM3,000 setahun dengan hanya memastikan polisi perubatan itu berada di bawah nama anda dan anak anda.

Terdapat dua jenis pelan perlindungan perubatan yang boleh dipilih. Perbezaan utama di antara keduanya adalah faedah tambahan yang terdapat pada setiap pelan.

Pelan perubatan tunggal seperti A-Life Med Regular adalah cukup untuk melindungi anda dari semua kos perubatan termasuk hospitalisasi, konsultasi dan rawatan. Ia merupakan pelan yang paling sesuai jika anda sudah memiliki insurans hayat dan hanya mencari perlindungan perubatan asas sebagai tambahan.

Pelan perubatan yang ditambah di atas polisi hayat sedia ada seperti A-Plus Med pula menawarkan perlindungan perubatan di samping perlindungan hayat. Anda boleh memilih rider (ciri tambahan) yang lebih komprehensif dan jaminan pembayaran polisi untuk anak jika anda sudah tiada kelak.



No comments:

Post a Comment