Makanan Mengalakkan Risiko Kanser

Sesetengah makanan boleh mengalakkan risiko diabetes type 2 dan obesiti yang boleh berisiko untuk mendapat kanser. Makanan lain adalah karsinogen yang merupakan substance yang boleh menyebabkan kanser. Ia juga bergantung kepada tahal pendedahan pada karsinogen dan juga genetik anda. 

Mari kita tengok apa itu makanan yang mengandungi substance karsinogen. 

1) Daging merah yang diproses seperti hotdog, salami, sosej, ham. The methods used to make processed meats can create carcinogens. Cara daging ini diproses menggunakan karsinogen

2) Keropok, Makanan Gorengan. Apabila makanan seperti ubi digoreng dengan suhu yang tinggi, compound acylamide terbina. Ini terjadi bila kita memasak dengan cara mengoreng, baking, roasting dan toasting. Jika kita makan dengan kerap kita akan boleh mendapat risiko kanser. Jadi limitkan had adalah penting. bukan tak boleh ambil makanan seperti ini. 

3) Makanan Terlebih Masak (Overcooked) juga boleh menghasilkan carsinogen, kita boleh cuba masak dengan slow cooked, atau rebusan. 

4) Susu Proses, seperti cheese, yogurt dan lain-lain. Ada juga di kalangan manusia yang allergic pada makanan tenusu di sebabkan sukar untuk dihadam

5) Makanan GULA tinggi. Bermacam makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi. Dan sudah banyak kajian gula menyumbang kepada banyak penyakit termasuk diabetes, buah pinggang dan jantung. 

Sumber rujukan :https://www.healthline.com/

Anda mungkin berminat untuk tahu tentang pelan pelindungan penyakit kanser dari AIA

https://takafulpentingwak.blogspot.com/2023/06/aia-life-cancer-360-pelan-perlindungan.html

No comments:

Post a Comment