Benjolan di Leher tanda Kanser Leher Kepala

Pic: https://radtecmedicaldevices.com/


Kanser kepala dan leher merujuk kepada sekumpulan kanser yang berkembang di kawasan kepala dan leher. Kanser ini diklasifikasikan berdasarkan kawasan khusus tempat ia berasal, seperti rongga hidung, sinus, rongga mulut, tekak, kelenjar air liur atau tiroid kelenjar.


Kanser kepala dan leher paling kerap didiagnosis pada individu yang berumur 50 tahun ke atas dan lebih kerap berlaku pada lelaki berbanding wanita. Faktor risiko utama untuk kanser kepala dan leher termasuk penggunaan tembakau (rokok, cerut, mengunyah tembakau), pengambilan alkohol yang banyak, exp kesan kepada bahan kimia atau bahan tertentu (seperti asbestos atau habuk kayu), diet rendah buah-buahan dan sayur-sayuran, dan jangkitan dengan human papillomavirus (HPV).


Gejala kanser kepala dan leher boleh berbeza-beza bergantung pada kawasan tertentu kanser, tetapi tanda biasa termasuk kudis atau ulser yang berterusan, ketulan atau bengkak di leher, perubahan dalam suara atau serak, kesukaran menelan atau bercakap, dan nas yang berterusan. al kesesakan atau pendarahan.


Pilihan rawatan untuk kanser kepala dan leher mungkin termasuk pembedahan untuk membuang tumor, terapi sinaran untuk menyasar dan membunuh sel-sel kanser, kemoterapi untuk memusnahkan sel-sel kanser di seluruh badan, terapi yang disasarkan untuk menyerang sel-sel kanser secara khusus dan imunoterapi untuk meningkatkan sistem imun badan untuk melawan kanser.


Prognosis untuk kanser kepala dan leher boleh berbeza-beza bergantung kepada pelbagai faktor termasuk peringkat kanser semasa diagnosis, lokasi khusus kanser dan kesihatan keseluruhan individu. Pengesanan dan rawatan awal boleh meningkatkan dengan ketara kemungkinan hasil yang berjaya. e .Adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan jika ada gejala yang berkaitan.

 Anda dah nak masuk umur 50 atau 50an kerap sakit tekak, bengkak di bahagian leher, kerap ulser tekak, nafas berbau, kerap letih mungkin itu tanda yang diberikan oleh tubuh badan agar buat rawatan dan pemeriksaaan. Ketahuilah semakin kita berumur semakin kita terdedah dengan sakit kritikal. Jadi dapatkan perlindungan takaful, pelan hibah sakit kritikal sebelum anda sudah tidak lagi layak mendapatkan perlindungan dari mana-mana syarikat takaful. Klik link wasap untuk dapatkan konsultasi percuma dari saya. - Rahmah 

No comments:

Post a Comment