Penyakit fulminant viral hepatitis kerosakan hati


 Hepatitis fulminan ialah penyakit hati yang telah berkembang ke tahap yang teruk yang boleh mengakibatkan kegagalan hati atau bahkan kematian. Menurut statistik, hepatitis fulminan menyumbang kira-kira 80% daripada kematian.

Hepatitis fulminan boleh berlaku pada orang yang normal atau mempunyai sejarah hepatitis B. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan serangan akut penyakit ini, yang dianggap sebagai penyakit yang lebih berbahaya daripada hepatitis B.

Sukar untuk menentukan punca sebenar hepatitis fulminan, tetapi terdapat beberapa Faktor yang menggalakkan perkembangan penyakit seperti lokasi pesakit, imuniti badan, penggunaan perangsang seperti tembakau dan alkohol.

Hepatitis fulminan meletus dengan ganas dan menjejaskan pelbagai organ lain badan. Kemudian anda akan mengalami kegagalan buah pinggang, gangguan pembekuan darah, ensefalopati hepatik, persepsi berjerebu,...  

Penyakit ini berlaku pada usia apa-apa, kadang-kadang subjek muda penyakit ini akan mempunyai reaksi yang paling menyakitkan

Penyakit fulminant viral hepatitis, juga dikenal sebagai acute liver failure, adalah kondisi yang ditandai oleh kerusakan hati yang parah dan cepat akibat infeksi viral. Penyakit ini dapat disebabkan oleh infeksi hepatitis B, C, D, atau E.


Gejala-gejala penyakit ini meliputi:


1. Kelelahan yang berat dan terus-menerus

2. Mual dan muntah

3. Kehilangan nafsu makan

4. Nyeri perut

5. Kuning pada kulit dan mata (jaundice)


Penyakit fulminant viral hepatitis dapat menyebabkan kerusakan hati yang parah sehingga fungsi hati tidak dapat diperbaiki. Ini dapat menyebabkan komplikasi serius seperti gagal hati, gangguan fungsi organ lain, dan bahkan kematian.


Pengobatan penyakit ini bergantung pada penyebabnya. Pada kasus hepatitis B dan C, pengobatan antiviral dapat digunakan untuk mengontrol infeksi dan mencegah kerusakan hati lebih lanjut. Jika penyakit ini merupakan akibat dari infeksi hepatitis E, maka perawatan dapat meliputi pengobatan simtomatik dan istirahat yang cukup.


Penting untuk mencari perawatan segera jika mengalami gejala-gejala penyakit fulminant viral hepatitis. Pemeriksaan darah dan tes fungsi hati dapat membantu dalam diagnosis dan pengobatan yang tepat.


Bila kita semakin usia, kita semakin sibuk mencari rezeki kita akan lebih terdedah dengan makanan yang berproses, kurang senaman dan makanan yang tinggi lemak dan kurang berkhasiat, badan semakin lemah dan banyak kerisauan kerana semakin banyak masalah yang kita sudah alami. Jadi sebelum ianya menjadi lebih parah, Lebih baik anda ambil langkah perlindungan dengan mengambil hibah, duit pampasan anda boleh gunakan untuk dapatkan rawatan hospital atau rawatan alternatif yang anda yakini. Bertindak selagi anda masih lagi sihat, bila sudah disahkan oleh doktor, anda sudah tidak layak mendapat apa saja duit pampasan dari takaful. Hubungi saya Rahmah dapatkan konsultasi percuma. Klik link wasap.

1 comment:

  1. Rawatan alternatif peyakit kerosakan hati boleh gunakan teknologi photheraphy. Clik link saya untuk tahu lebih lanjut

    ReplyDelete