Apa itu Hibah Takaful Medikal Kad ?

(Muttafaqun ‘alaih) 




Siapa yang layak
menerima hibah takaful?

Pemberi hibah takaful (peserta takaful) boleh menghibahkan faedah takaful kepada sesiapa sahaja yang diinginkan, tanpa mengira hubungan, agama mahupun bangsa. Tetapi ianya lebih afdal jika hibah takaful tersebut diberikan kepada ahli keluarga terdekat (isteri/suami atau anak-anak) sebagai tanda kasiha sayang.

Adaka hibah takaful hanya akan terlaksana selepas kematian peserta takaful (pemberi hibah)?

Ya, pembayaran faedah takaful akibat kematian peserta takaful hanya akan dilakukan setelah kematian peserta takaful

KEPENTINGAN HIBAH TAKAFUL

Semakin ramai golongan muda zaman kini yang lebih bijak merancang kewangan dan sedar akan kepentingan takaful. Secara lazimnya, ramai yang memilih takaful perubatan sebagai pelan takaful yang pertama buat diri sendiri dan ahli keluarga. Namun, jika berkemampuan, kita digalakkan untuk mempertingkatkan perlindungan merangkumi perlindungan hayat yang menawarkan ciri hibah takaful sebagai kaedah pengurusan harta yang dapat menjamin masa depan orang tersayang.

Jenis-jenis takaful ini sama pentingnya, walaupun menawarkan faedah takaful yang berbeza. Takaful perubatan melindungi peserta takaful sekiranya jatuh sakit manakala perlindungan hayat dan hibah takaful pula berperanan melindungi ahli keluarga selepas kematian peserta takaful.


Adakah kad perubatan boleh melindungi semua jenis rawatan?
Ia bergantung kepada pelan yang dipilih oleh anda. Pada kebiasaannya, kad perubatan akan memberikan manfaat seperti:

Kos kemasukan hospital dan pembedahan – Ia termasuk segala kos yang berkenaan dengan kemasukan ke hospital, pembedahan, bilik dan penginapan, perkhidmatan ambulan, ubat-ubatan dan lain-lain.
Penyakit kritikal – Sebanyak 36 jenis penyakit kritikal pada kebiasaannya disenaraikan oleh syarikat insurans termasuk kanser, serangan jantung, strok, dan lain-lain (sila lihat dalam polisi masing-masing mengenai penyakit kritikal yang disenaraikan).
Rawatan jangka panjang – Berguna terutama untuk individu yang mempunyai penyakit kronik yang memerlukan rawatan dan penjagaan untuk tempoh masa yang lama. Contoh: Pesakit kanser yang perlu menjalani kemoterapi.

Adakah kad perubatan boleh melindungi keluarga jika anda meninggal dunia?
Tidak. Kad perubatan tidak akan melindungi keluarga anda sekiranya anda sebagai pencarum meninggal dunia suatu hari nanti. Tiada sebarang pampasan akan diberikan oleh syarikat insurans hasil daripada premium yang dibayar ketika hayat anda kerana kad perubatan hanya berfungsi untuk menanggung kos rawatan dan lain-lain kos yang berkaitan ketika hayat anda sahaja. 


Hubungi Saya untuk dapatkan quotation, hibah dan medikal kad mengikut bajet dan keperluan anda. Jangan tunggu lama, musibah dan kematian tak akan menunggu kita.



No comments:

Post a Comment