Cara Wariskan Harta Pada Anak Angkat


Hibah bermaksud hadiah. Dalam konteks hibah takaful, ia merupakan satu pemberian yang dibuat oleh peserta takaful secara sukarela dengan menghadiahkan faedah takaful kepada pihak ketiga. Pengendali takaful akan membayar faedah takaful kepada penerima hibah apabila peserta takaful meninggal dunia, tertakluk kepada terma dan syarat seperti yang termaktub di dalam sijil takaful.


Pemberi hibah takaful (peserta takaful) boleh menghibahkan faedah takaful kepada sesiapa sahaja yang diinginkan, tanpa mengira hubungan, agama mahupun bangsa. Tetapi ianya lebih afdal jika hibah takaful tersebut diberikan kepada ahli keluarga terdekat (isteri/suami atau anak-anak) sebagai tanda kasih sayang. 

Jadi pada pasangan yang tidak punyai anak boleh gunakan Hibah dalam mewariskan harta pusaka sekirannya berlaku kematian pada anda. 


Hibah dapat menyelesaikan masalah-masalah biasa yang dihadapi oleh waris apabila berlakunya kematian seseorang seperti :-
  • Mengelakkan proses di mahkamah yang panjang dan memerlukan kos guaman
  • Mengelakkan perebutan harta sesama ahli keluarga kecil dan besar
  • Hilang minat menguruskan harta si mati memandangkan proses yang pelbagai dan leceh
  • Bermasam muka sesama ahli keluarga sendiri
  • Harta tidak dituntut langsung oleh waris
Mengapa perlu gunakan hibah takaful? Jawapan ini sungguh popular tetapi masih ramai yang mengambil ringan soal ini. Selepas dari kematian seseorang, ada beberapa perkara yang perlu disegerakan :-
  • Hal pengurusan jenazah hingga dikebumikan
  • Hal pembahagian harta pusaka
  • Hal penyelesaian hutang-piutang
Memperkenalkan A-Life Kasih Famili, pelan Takaful Keluarga yang memenuhi keperluan perlindungan keluarga anda. Pelan ini memberikan anda ketenangan fikiran mengetahui bahawa keluarga anda akan dapat terus menikmati kehidupan yang berkualiti sekiranya sesuatu yang tidak dijangka berlaku kepada anda mahupun pasangan anda.

Buatlah perancangan lebih awal dan pastikan kehidupan yang lebih bermakna untuk anda dan keluarga dengan A-Life Kasih Famili.



Hubungi Saya untuk dapatkan quotation, hibah dan medikal kad mengikut bajet dan keperluan anda. Jangan tunggu lama, musibah dan kematian tak akan menunggu kita.



No comments:

Post a Comment