Mengapa Perlu Medikal Kad?

Sebenarnya ramai dalam kalangan rakyat Malaysia yang masih tidak tahu tentang kepentingan Medikal Kad atau kad perubatan. Medikal Kad bukan sahaja berfungsi sebagai pelan perlindungan, tetapi ia juga bertindak sebagai penyelamat terutamanya semasa anda terdesak untuk medapatkan rawatan yang pantas. Berdasarkan laporan, kira-kira 85 peratus penduduk di Malaysia masih lagi tidak mempunyai perlindungan takaful atau insurans yang secukupnya ketika berlaku kecemasan.

Medikal kad adalah kad yang dikeluarkan oleh syarikat insurans atau pengendali takaful anda yang membolehkan anda mendapatkan perkhidmatan perubatan tertentu, di hospital yang telah ditetapkan oleh pelan insurans anda. Perkhidmatan perubatan juga boleh didapati tanpa perlu membuat bayaran tunai, selagi premium bagi pelan anda berterusan.

Walaupun terdapat pelbagai pendedahan kesedaran berhubung kepentingan miliki instrumen perlindungan untuk para pekerja di Malaysia, namun masih ramai lagi tidak menzahirkan tahap kesedaran tersebut melalui tindakan selanjutnya, kerana tiada kesedaran tentang kepentingan takaful

Ketika ini 1 daripada 3 rakyat Malaysia (30%) pada kumpulan usia utama antara 25 tahun hingga 40 tahun mengakui tidak miliki sebarang perlindungan seperti sokongan insurans, termasuklah insurans peribadi. Masa sekarang kita di dedahkan dengan berbagai penyakit yang perlukan rawatan yang pantas.

Apa yang lebih membimbangkan mengikut kajian Impak Pandemik Terhadap Perlindungan oleh Zurich Malaysia ini daripada peratusan tersebut 16% pekerja negara turut mengakui tidak merancang untuk menyediakan wang bagi tujuan sokongan insurans terhadap diri mereka.


Akibatnya ramai yang terjerat dengan hutang dan gadaian harta demi melangsaikan kos perubatan hospital. 



Akibat mengalami sakit, ramai yang bakal kehilangan pekerjaan dan menyebabkan penurusan taraf kehidupan yang drastik. Bijaklah dalam merancang keewangan. Semasa anda masih lagi sihat dan boleh bekerja. Masa inilah yang terbaik untuk anda buat perancangan bila andan terkena kemalangan, diserang berbagai jenis penyakit virus, kanser dan berbagai lagi.



Stop! jangan gadaikan segala asset rumah, tanah, simpanan untuk bayar kos perubatan. Jadilah orang yang bijak menguruskan keewangan.Kita jangan hanya pentingkan diri sendiri. Ya, kita ingin sihat. Kerapkali pasangan atau waris yang menjaga kita waktu kita sakit akan mengalami tekanan yang tinggi dalam menguruskan segala perbelanjaan dan anak-anak. Jika anda kasihan pada isteri/suami serta waris anda. Buatlah persediaan agar anda dapat mengurangkan tekanan keewangan serta emosi mereka untuk dapatkan quotation takaful, hibah dengan bajet keewangan dan komitment anda. Masa sakit kita sangat perlukan support dari ahli keluarga, apa salahnya kita ringankan bebanan mereka. 
Hubungi saya 014 6377649 - Siti


No comments:

Post a Comment