Punca Muflis Tidak Pandai Menguruskan Keewangan






Anda baru dapat perkerjaan? Hati-hati golongan anda inilah yang ramai menjadi muflis. MENJADI muflis bukanlah satu perkara yang boleh dibanggakan. Apabila muflis, seseorang individu itu tiada lagi kuasa terhadap kewangan sendiri, malah aset milik mereka mungkin dilelong untuk melangsaikan hutang. Mereka yang muflis akan berada di bawah pengawasan Ketua Pengarah Insolvensi termasuk berdepan beberapa sekatan seperti akaun simpanan dan pelaburan dibekukan, tidak dibenarkan keluar negara serta tidak dibenarkan berbelanja lebih RM1,000 menggunakan kad kredit.


Kita tidak perlu pangkat dan bergaji besar tapi yang penting pandai menguruskan keewangan. Jika anda sudah muflis dah tak guna, semua aset seperti rumah dan kereta besar kemungkinan akan disita kemudian dilelong untuk membayar balik hutang. Walaupun begitu, mereka yang muflis masih perlu bekerja tetapi gaji yang diterima sebahagian besarnya akan diperuntukkan untuk membayar hutang.

Data muflis 2018 hingga Mei 2022 yang dikeluarkan Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) baru-baru ini menunjukkan bahawa pinjaman peribadi merupakan punca utama yang menyebabkan seseorang itu menjadi muflis dengan jumlah kes sebanyak 19,334 atau 41.9 peratus daripada keseluruhan kes.

Cara yang paling bijak adalah membeli insuran berkait dengan pelaburan. Bila anda sudah sampai matang, boleh keluarkan untuk kegunaan perkahwinan, pengurusan anak-anak, menunaikan haji dan umrah. Pada masa yang sama, jika ada berlaku kemalangan, penyakit kritikal yang menyerang secara tiba-tiba yang boleh menyebabkan anda kehilangan pekerjaan, ada sudah ada pampasan. Ini dapat mengelakkan anda tergolong dari golongan mereka yang muflis.









Saya percaya anda pasti ada matlamat dan berkehendak untuk sesuatu. Samaada anda merancang pendidikan anak, berkahwin, membeli rumah dan menunaikan haji dan umrah. Ada perlu bijak dalam merancangan keewangan. Dengan membeli insuran plus pelaburan, anda dapat menikmati pelaburan anda dan pada masa yang sama dapat berikan perlindungan diri sekirannya ada disahkan penyakit kritikal seperti lumpuh, sakit jantung, kencing manis tahap tinggi. dan berbagai lagi. 
Jika anda seorang yang bijak dalam menguruskan harta, anda pasti akan menjadi seorang yang berada dan bukannya mengemis meminta sesuatu. Hubungi saya 014 6377649 - Siti untuk dapatkan quotation takaful, hibah dengan bajet keewangan dan komitment anda. 



 

No comments:

Post a Comment