Tekanan Darah Tinggi adalah Risiko Utama Stroke

source: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=vhkjJlIQHjc


Strok, kadangkala dipanggil serangan otak, berlaku apabila sesuatu menghalang bekalan darah ke bahagian otak atau apabila saluran darah di otak pecah. Dalam kedua-dua kes, bahagian otak menjadi rosak atau mati. Strok boleh menyebabkan kerosakan otak yang berpanjangan , hilang upaya jangka panjang, atau bahkan kematian. 

Sakit stroke adalah kondisi ketika pasokan darah ke otak terganggu atau berhenti seluruhnya. Ini dapat terjadi karena pecahnya pembuluh darah di otak (stroke hemoragik) atau penyumbatan pembuluh darah di otak (stroke iskemik). Tanda dan gejala stroke dapat bervariasi tergantung pada bagian otak yang terpengaruh, tetapi gejalanya biasanya muncul tiba-tiba dan termasuk:


- Kesulitan berbicara atau memahami kata-kata

- Kehilangan kekuatan atau kebas di salah satu sisi tubuh

- Kesulitan berjalan atau koordinasi

- Kesulitan melihat dengan satu atau kedua mata

- Kebingungan atau kesulitan memahami waktu dan tempat

- Sakit kepala parah yang tiba-tiba dan tidak biasa

- Pusing, pingsan, atau kehilangan kesadaran

80 peratus strok boleh dicegah

Tekanan darah tinggi adalah faktor risiko utama untuk strok tetapi ramai orang tidak tahu mereka menghidapnya kerana tiada simptom, ia adalah asimtomatik. Satu-satunya cara anda boleh tahu jika anda mempunyai tekanan darah tinggi adalah dengan meminta doktor atau ahli farmasi anda untuk memeriksa ia untuk anda. Terdapat juga faktor risiko lain. Ini termasuk merokok, minum alkohol, sejarah keluarga, tahap aktiviti dan indeks jisim badan.

Jika seseorang mengalami tanda-tanda stroke, segeralah hubungi layanan darurat dan bawa mereka ke rumah sakit secepat mungkin. Stroke adalah keadaan darurat medis dan penanganan segera dapat mengurangi kerusakan otak dan meningkatkan peluang pemulihan.

Bila kita semakin usia, penyakit darah tinggi sukar untuk dielakkan kerana badan kita semakin lemah dan banyak kerisauan kerana semakin banyak masalah yang kita sudah alami. Jadi sebelum ianya menjadi lebih parah strok. Lebih baik anda ambil langkah perlindungan dengan mengambil hibah, duit pampasan anda boleh gunakan untuk dapatkan rawatan hospital atau rawatan alternatif yang anda yakini. Bertindak selagi anda masih lagi sihat, bila sudah disahkan oleh doktor, anda sudah tidak layak mendapat apa saja duit pampasan dari takaful. Hubungi saya Rahmah dapatkan konsultasi percuma. Klik link wasap.


No comments:

Post a Comment